Iværksætter, brug dine sociale medier forfanden!

Ja, du læste rigtigt. Du skal benytte dig af dit netværk. I denne artikel vil du få en redegørelse for vigtigheden af netværk. Netværk er din bedste ven i din proces som selvstændig iværksætter. Grunden til det er, at de færreste har kongens mønt, at starte projektet op på. Derfor kan du med god grund gøre brug af dét, du kan få gratis.

Sociale medier bliver i den grad undervurderet

Nogle iværksættere undervurdere kraften af sociale medier. Det er en stor fejl. Den magt sociale medier besidder, kan ikke måle sig med noget andet. Der er nogle fag, der egner sig bedst til andre steder end medier som Facebook - men hjælp, sparring og mødet med andre mennesker er indbegrebet af sociale medier.

networking, iværksætter

Begå dig professionelt på de sociale medier

Som stort set alle andre foretagner, er sociale medier også noget, der skal håndteres. Der er mange måder, at begå sig på de sociale medier - men er du en virksomhed, en iværksætter eller en person der ønsker, at bringe fokus omkring et budskab,- så kræver det en professionel tilgang.

Det er vigtigt. at du udstråler at du er professionel, seriøs og troværdig. Det vil sige, at er din Facebook spækket med useriøse opslag mv., så gør du klogt i, at holde din Facebook-side adskildt fra dit personlige gøren.

Hvordan agerer jeg professionelt på de sociale medier?

Det er der intet konkret facit for. Det du burde tænke i er, at have noget ordentligt materiale. Det vil sige et flot logo som profilbillede, et coverbillede der refererer til de ting du gerne vil have frem. En "Om" side der giver indsigt i hvordan, hvor og hvem der kan kontaktes på området.

Det du skal have i hovedet er, at alt du lægger ud, skal være noget du kan stå inde for. Lad vær, at udlov en masse, du ikke kan stå inde for. Vær troværdig og oprigtig.

Facebook-grupper og andre digitale fællesskaber

Der er et hav af hjælpegrupper på de sociale medier. Der er flere grupper der hjælper iværksættere på kryds og tværs af kompetencer. Det kan du med fordel gøre brug af. Er økonomien ikke det du har mest af på kontoen, så kan du i stedet tilbyde, at hjælpe med noget, for så til gengæld selv, at få noget hjælp. Det er en genial måde, at gøre brug af hinanden og ikke mindst skabe relationer.

Opsætning af sociale medier

Er du ikke den fødte grafiker, internethaj eller IT-ekspert, kan du med fordel overveje mulighederne for professionel opsætning. I JS Jobsparring tilbyder vi både hjælp til enkeltopgaver, men også fulde opsætninger.

Ønsker du eksempelvis, at få opsat en professionel Linkedin - så er det råd, at hente.

Linkedin - Foretrukne platform

I dag benytter rigtig, rigtig mange fagfolk, virksomheder og selvstændige platformen Linkedin. Linkedin er en genial side, at bruge til forretning og ikke mindst din egen portefolie.

Rigtig mange virksomheder laver et baggrundstjek på potentielle kandidater via Linkedin. Derfor er det vigtigt, at vise dig fra den allerbedste side - også på de sociale medier. Sørg for, at din Linkedin er up-to-date og at alle dine referencer, kompetencer og erfaringer står beskrevet derinde.

Er du ambitiøs?

Er du ambitiøs omkring dit projekt, samler du anbefalinger sammen og får dem ind på din Linkedin. På den måde kan arbejdsgivere, samarbejdspartnere og andre fagpersoner få øjnene op for dig. De chancer du får, er typisk nogen du har taget. Hvad hvis du blot gjorde din profil i stand og mulighederne kom ind af sig selv? - Så ville du i hvert fald have sparet en masse tid og hvem ved,- måske du møder en mulighed, du ikke kan sige nej til.

Lav din research

Hvis du sætter en dag af til, at lave noget research, kan du finde en masse vejledning til opsætning og opstart af brugen af sociale medier. Det er vigtigt, at lære sit kram, når du skal ud til mennesker. Du skal virke professionel og sælgende. Dog er der mange der erfare, at hvis deres salg er for "heftig", oplever de modsatte effekt.
En god ide ville være først, at få nogle tilkendegivelser via "synes godt om" og gode anbefalinger. Dernæst kan du bevæge dig ud i giveaways, konkurrencer og andre ting, der kan lokke læseren til.

Hvad skal du gøre herfra?

Det mest ideelle råd, du kan få med er, at sætte tid af først og fremmest. Dernæst kan du prøve at scrolle rundt på lignende virksomheders' sociale medier og finde frem til noget inspiration. Hvis der er noget, du synes andre har gjort der er fedt,- skriv det ned. Herefter kan du begynde, at kigge på en plan for markedsføring på de sociale medier. Eventuelt kan du tage et kig på annoncering via Facebook, Instagram og Linkedin og finde ud af prismæssigt om dette kunne være noget. Det er en rigtig god måde, at nå ud til flere potentielle målgrupper.

Læs vores erhvervsrelaterede artikler

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *