"Selvtillid og selvindsigt - med dette, er jobbet dit"

If you don't love yourself, how in the hell you gonna be loved by somebody else?

Vi danskere er så skide høflige. Vi er hverken særlig gode til, at give andre komplimenter - men er der en ting, vi slet ikke kan finde ud af, så er det at give os selv komplimenter. Det er en stor, fed misforståelse og det skal du hurtigst muligt få fjernet fra din opfattelse.

Der er kæmpe forskel på, at være selvfed og have selvtillid. Hvis du fryder dig over, at være den bedste i dit felt og hermed får andre til, at føle sig mindre tilstrækkelige, så kræver det nok noget selvindsigt. Har du derimod en stor tro på dig selv og deler du gerne ud af dine erfaringer, så er det en helt anden sag.

sociale medier

På med smilet og frem med personligheden

Inden du går ind til et jobinterview, en præsentationtale eller andet hvor det kræver, at du viser hvem du er, er der nogle retningslinjer du skal have styr på. Først og fremmest er det vigtigt, at du øver dig. Ved fremmødet er du klædt på din forberedelse og resten skal indgå helt naturligt.

Det er vigtigt, at du forsøger at danne et naturligt billede af dig selv. Lad vær at tal i et sprog, du ikke normalt bruger og vis at du er jordnær. Modtageren forstår godt hvis du er nervøs, men forsøg alligevel, at virke fattet. Ønsker du at fortælle noget om dig selv, er der intet i vejen med, at stå ærligt frem omkring dine styrker og svagheder.

Forberedelse

Inden fremmødet laver du en liste. På denne liste skriver du dine styrker og svagheder ned. Dernæst prøver du, at sige dem højt for, at få det naturligt ud, når det gælder.
Det er okay, at indtræde i en rolle, hvis du ikke har det godt med, at præsentere dig selv. Forestil dig, at du er lige så cool, som du er når du skråler under bruseren derhjemme. Du skal tro på det, for at få andre til, at tro på det.

Er du ambitiøs, kan du med fordel øve dig foran en person, du er tryg ved - men samtidig en person, der ærligt fortæller dig hvad der virker.

Jeg kan, jeg vil og jeg skal!

Jo før du indser, at du bliver nødt til at arbejde med din selvtillid, jo før kommer mulighederne til syne. Forestil dig at en person, der virkede utrolig opsat og intetsigende kom ind på dit kontor. Ville du ansatte vedkommende, eller ville du tage kandidaten der sprudlede af frisk energi og god udstråling?

DU skal være den person. It's time to shine. Når først din forberedelse er i orden, så vil du også mærke hvordan du finder mere ro i dig selv. Når du møder op uden, at have noget forberedt, vil du sidde med følelsen af uvished - og her opstår usikkerheden.

Arbejd med dine svagheder

Alle mennesker har svagheder - nogle er tydeligere end andre. Det er menneskeligt, at være usikker på nogle områder. Det er bare vigtigt, at dit indtryk viser noget andet. Kommer du ud for en situation, hvor du simpelthen ikke ved hvad du skal svarer, så er erkendelse en anden ting, du skal øve dig på. Det er okay, at sige noget lignende "Ved du hvad, jeg er rigtig ny, så det ved jeg faktisk ikke - men jeg skal nok få det undersøgt". På den måde viser du, at du er ydmyg og ærlig - det skaber tillid.

Egentlig er det vigtigste element i præsentationsdelen, at du hviler i dig selv. Hav begge fødder solidt plantet på jorden, hold en god øjenkontakt, vis din motivation og hvil i dig selv - det er det allerbedste råd til succes.

Hvad har du brug for hjælp til?

SÆT DIG ET MÅL OG TRO PÅ AT DU NOK SKAL OPNÅ DET

Læs vores artikler om jobsøgning

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

Følg med på de sociale medier

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *