Håndtering af afskedigelse

Gode råd og vejledning til afskedigelse

afskedigelse

Den korrekte håndtering, for den enkelte

Hos JS møder vi desværre ofte medarbejdere, der er blevet afskediget fra deres arbejdsplads. Som så meget andet, reagerer folk forskelligt. Nogle er ikke klar til, at komme direkte ud på en ny arbejdsplads, hvorimod andre hurtigere er videre.

Bliver en afskedigelse bearbejdet korrekt og professionelt, vil udfaldet være langt mindre smertefuldt, end hvis der ikke bliver bearbejdet, de problemstillinger, der nu engang måtte være. 

Korrekt håndtering af afskedigelse

Den korrekte håndtering af afskedigelse er uhyre vigtigt for fremdriften for den opsagte. Skal den opsagte hurtigt videre, er det vigtigt, at kandidaten bliver mødt og forstået. Mange forstår ikke hvorfor lige de, bliver afskediget – derfor gør det ofte den opsagte usikker. 

Hent vores e-bog om håndtering af opsagte

Vis hensyn og betænksomhed

… At blive afskediget. For, at give den opsagte den bedstmulige oplevelse under processen, kan du med fordel vise din betænksomhed.

For nogle kan det næsten være svært bare, at møde op i den opsagte periode. Det er derfor ikke uden grund, at det er vigtigt, at vise hensyn. Sørg for, at det ikke bliver en træls oplevelse, at møde på arbejde i opsigelsesperioden. 

  • Snak med vedkommende
  • Lad vedkommende fortælle sin oplevelse af det 
  • Giv gode råd og vejledning 

 

Undgå dårlig omtale

Hvis blot din virksomhed sørger for, at tage ordentligt hånd om den opsagte medarbejder, kan hele processen blive langt mindre smertefuld.

Bliver din virksomhed omtalt som en, der ikke tager sig af sine medarbejdere, kan det have konsekvenser. Du kan derfor sørge for, at den opsagte bliver sat i et outplamentforløb og på den måde sikrer, at vedkommende kommer godt videre.

  • Vis forståelse
  • Hjælp den opsagte videre
  • Vær professionel under processen

 

Husk dine andre ansatte

Det er vigtigt, at fokus på de tilbageværende medarbejdere, ikke bliver tilsidesat. De andre medarbejdere vil stille sin tvivl, muligvis være undrende og ikke mindst frygte for deres egen fremtid.

 Vis, at du har omtanke for dine medarbejdere, så du ikke risikerer en masse opsigelser og jobskifte fra de nuværende ansatte.

  • Før dialog og informér
  • Kald evt. til gruppemøde
  • Vær opmærksom på stemningen blandt de ansatte, efter afskedigelse

Afviklingspolitik

For, at passe bedst muligt på din virksomheds omdømme, kan du med fordel få tegnet en afviklingspolitik. På den måde, kan du stå inde for din håndtering af afskedigelse, uden at møde modstand. Ligeledes ved den ansatte, hvad de siger ja til, så sårbare individer, ikke kommer i klemme.

Har du en større virksomhed, er det også en stor fordel når det muligvis ikke er dig, der står for opsigelserne. 

Her kan en afviklingspolitik virkelig vise sig, at være guld værd. Når du ikke selv står med det sure arbejde, kan du ikke med sikkerhed vide, at processen bliver formidlet ordentligt. Kom derfor på den sikrer side ved, at have dokumentationen i orden. 

  • Hav styr på alle dele af din forretning
  • Undgå, at skuffe den enkelte
  • Stå inde for din virksomheds tilgang til afskedigelse.

Læs vores artikler om afskedigelse

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

Forfatter: Thomas Winter
Direktør hos JS Jobsparring

Forfatter: Ursula L. Arentoft Nielsen
Direktør hos JS Jobsparring

BLIV SOCIAL MED OS ♡

✎.. ELLER DEL DIN MENING