Guide til jobsamtale: stil de rigtige spørgsmål
I denne lille guide til jobsamtale får du tips, tricks og gode råd til den gode jobsamtale. Hvordan stiller du de rigtige spørgsmål? Hvad er gode spørgsmål? Hvordan skal din tilgang være? Alt det får du svar på, så du er godt forberedt til din næste jobsamtale.
Det gode spørgsmål...
Der er rigtig mange gode spørgsmål du kan stille til jobsamtalen, men hvilke er det gode spørgsmål. Først og fremmest skal du afgrænse det til det mest relevante. Det skal altid have relevans.
"Hvad skal den rette kandidat besidde af erfaringer, ifølge dig?"
Hvis du stiller et spørgsmål som dette, påtvinger du, på en behagelig måde, arbejdsgiveren til at tænke fremadrettet. Det er vigtigt, at skabe en form for omtanke for fremtiden, med dig inkluderet naturligvis. Den bedste måde, at få dig selv promoveret er ved, at tænke dig selv ind i virksomheden, samtidig med, at du deler ideen med arbejdsgiveren.
Grundlæggende forståelse for virksomheden
En anden supergod måde, at komme ind i varmen er ved, at vise du reelt har sat dig ind i virksomhedens struktur, moral og opbygning. Vis at du har lavet din research, og vis at du faktisk er mødt velforberedt. Måden du kan komme til denne forståelse er ved, at gennemgå hjemmesiden, deres sociale profiler og læse deres “om” side, hvis de har sådan en.
Positiv tilgang til chefer og nye kollegaer
En anden ting du bør lægge vægt på er, at du er klar på, at møde de andre. Det kan du forklare ved, at snakke om kemiskabelse, positiv tilgang, interesse og nysgerrighed. Vis at du er interesseret i de andre ansatte. Det er ikke kun det faglige der skal være i orden, for er personlighederne for forskellige, kan det skabe problemer på sigt. Det er derfor vigtigt, at du får sat vægt på, at du er god med de fleste og ligeledes at du har interesse i, at skabe relationer på kryds og tværs.
Guide til jobsamtale - gode spørgsmål
Der er mange gode spørgsmål, at stille, men for at give nogle eksempler:
- Hvad anser du en succesfuld person i virksomheden for, at besidde af kvaliteter?
- Med mit glade, optimiske humør, vil jeg hertil hører hvordan det passer ind i omgangstonen i virksomheden?
- Hvad er årsagen til, at netop denne stilling er ledig?
- Hvad kunne en stor udfordring i dette job være?
- Som person kan jeg både tænke selvstændigt og fungere i gruppearbejde. Hvordan fungere det med de kollegaer, der er på stedet?
- Fik jeg overbevist dig om, at jeg virkelig gerne vil have jobbet?
- Jeg kan sagtens se mig selv hos jer. Kan I se det samme?
- Hvilken arbejdsopgave bør jeg starte med, at gribe fat i, hvis jeg får jobbet?
Sidst, men ikke mindst...
Det er vigtigt, at du har sat dig ordentligt ind i stillingsopslaget. Du skal ligesom belyse hvad der står mellem linjerne, at virksomheden har brug for og på den måde promovere dig selv, som den manglende brik. En god ide kunne være, at skrive nogle stikord ned ud fra de ord, de selv har brugt under arbejdsopgaver. Et eksempel kunne være “tillidsvækkende”, og her kan du så fortælle hvordan du er tillidsskabende.