Telefonkontakt til arbejdsgivere
Der er mange velmenende råd, når det kommer til det at søge job. Specielt i forhold til det at ringe til potentielle arbejdsgivere. Telefonkontakt til arbejdsgivere er altid noget af det første, der foreslås.
Svarene på den gode ’opskrift’ kan være mange, da nogle mener, at det er vigtigt at ringe til arbejdsgiveren, og andre mener, at det er vigtigt at undlade at ringe til arbejdsgiveren. En ting er sikkert; det handler rigtig meget om din mavefornemmelse. Gør du det godt, så kan der være meget at vinde ved en god motiveret opringning.
Når beslutningen er taget
Når du har besluttet dig for at ringe, så er det vigtigt at du forbereder dig inden opkaldet. Det er vigtigt, at du ikke bare ringer op og forventer at arbejdsgiveren har al tid i hele verden til at fortælle dig om jobbet. Ofte vil du opleve at ringe ubelejligt. Den person du søger, er måske endda i gang med andre arbejdsopgaver.
Sørg derfor for at være skarp med dine spørgsmål. Målet er, at du skal skaffe dig informationer til den ansøgning, som du vil skrive. Du skal altså finde ud af, hvor ’skoen trykker’ og hvad virksomheden efterlyser i en kommende kollega. Sidst men ikke mindst, har samtalen til formål, at du får efterladt et aftryk, så de bedre kan huske dig, når de kommer til udvælgelsesprocessen.
Inden opkaldet
Inden opkaldet, så lav research og besøg f.eks. hjemmesiden. Se om du kan finde viden om den person, som du vil tale med. Tjek Google – måske har virksomheden været i avisen på et tidspunkt og du kan finde noget bonusviden den vej. Men når du kommer til selve telefonsamtalen, så sørg for at tage udgangspunkt i selve stillingsopslaget. Det er jo det, som samtalen og dine spørgsmål handler om.
Gode elementer i forhold til telefonkontakt til arbejdsgivere kunne være omkring;
- Få viden om arbejdsopgaverne og ’ønske’ kandidaten
- Er det er en nyopstået stilling eller skal du erstatte en som har sagt op?
- Hvad er succeskriterierne f.eks. efter 3-6 måneder
- Hvem skal du mon arbejde sammen med, altså hvilke baggrunde har dine kommende kollegaer?
Sørg for at virke nysgerrig og positiv, så husker de dig bedre. I bund og grund så er det jo det som er formålet med selve telefonopkaldet, at efterlade det gode førstehåndsindtryk. Du skal gerne opnå at blive indkaldt til en efterfølgende jobsamtale.